ANTIC
From Atariki
(Różnice między wersjami)
												
			
			| Wersja z dnia 16:00, 2 sty 2006 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff  | 
				Aktualna wersja Miker (Dyskusja | wkład)  | 
			||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| - | {{grafr|ANTIC.gif}} | + | {{disambig}} | 
| - | '''ANTIC''' - ang. Alpha-Numeric Television Interface Controller - układ wizyjny montowany w ośmiobitowych komputerach Atari, zaprojektowany w 1978 roku. Nowocześniejszym układem jest [[MARIA]] montowana w konsoli Atari [[7800]]. | + | *[[ANTIC (układ)|ANTIC]] - mikroprocesor graficzny w [[Atari 8-bit]] | 
| - | + | *[[ANTIC (czasopismo)|ANTIC]] - amerykańskie czasopismo przeznaczone dla użytkowników Atari | |
| - | Oprócz generowania wizji układ ten jest odpowiedzialny za odświeżanie pamięci dynamicznych [[RAM]] oraz jest źrodłem [[przerwania|przerwań]] [[NMI]]. | + | |
| - | + | ||
| - | [[ANTIC]] jest jedynym chyba układem graficznym montowanym w komputerach ośmiobitowych, który zasługuje na miano mikroprocesora graficznego; dysponuje bowiem własnym, wykonywanym pięćdziesiąt razy na sekundę programem, tzw. [[ANTIC Display List|Display List]], który definiuje obraz wyświetlany przez komputer na monitorze. Na czas pobierania instrukcji tego programu, w celu zapobieżenia zakłóceniom obrazu, [[ANTIC]] wstrzymuje działanie centralnego procesora i przejmuje kontrolę nad magistralami systemu. | + | |
| - | + | ||
| - | Szerokość generowanego obrazu określa [[rejestry ANTIC-a#DMACTL|rejestr DMACTL $D400]]; może ona wynosić 0, 256, 320 lub 384 piksele trybu najwyższej rozdzielczości, czyli odpowiednio 0, 32, 40 lub 48 kolumn w trybie znakowym używanym przez systemowy edytor ekranowy. Ile to jest w rzeczywistości pikseli, decyduje wybrany tryb graficzny. | + | |
| - | + | ||
| - | Wysokość obrazu definiowana jest przez [[ANTIC Display List|Display List]]. Wysokość ta może wahać się w zakresie od zera do 240 linii skaningowych (pikseli) trybu najwyższej rozdzielczości, czyli do 30 wierszy trybu znakowego używanego przez systemowy edytor ekranowy. Powyżej tej wartości następuje zerwanie synchronizacji pionowej. | + | |
| - | + | ||
| - | [[ANTIC]] generuje zarówno tryby tekstowe, jak i graficzne. Tryby tekstowe wymagają zdefiniowania zestawu 64 lub 128 znaków w matrycy 8x8 pikseli, druga połowa zestawu (z całości 256 znaków) jest automatycznie generowana jako powtórzenie pierwszej z odwróceniem kolorów (czarne znaki na białym tle). Układ sprzętowo realizuje takie funkcje jak np. tłumienie znaków w inverse video (stają się niewidoczne), odwracanie kolorów (są wyświetlane jak znaki "normalne") oraz lustrzane odbicie wszystkich znaków w pionie. | + | |
| - | + | ||
| - | Trzeba zaznaczyć, że [[ANTIC]] jest w stanie generować jedynie obraz monochromatyczny, za dodanie kolorów odpowiedzialny jest układ [[CTIA]] (w Atari 400/800) lub [[GTIA]] (w Atari 800XL i następnych). | + | |
| - | + | ||
| - | Patrz też: | + | |
| - | + | ||
| - | * [[rejestry ANTIC-a]]. | + | |
| - | * [http://krap.pl/mirrorz/atari/homepage.ntlworld.com/kryten_droid/Atari/800XL/atari_hw/antic.htm ANTIC Data Sheet] | + | |
| - | + | ||
| - | [[Kategoria:Atari 8-bit]] | + | |
Aktualna wersja
- ANTIC - mikroprocesor graficzny w Atari 8-bit
 - ANTIC - amerykańskie czasopismo przeznaczone dla użytkowników Atari
 
