Tryby wysokiej rozdzielczości
From Atariki
(Różnice między wersjami)
												
			
			| Wersja z dnia 11:15, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) ← Previous diff  | 
				Wersja z dnia 13:01, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (240-liniowy hires) Next diff →  | 
			||
| Linia 18: | Linia 18: | ||
| == Ciekawostki == | == Ciekawostki == | ||
| - | W tych trybach przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|trzy tryby w linii]]. | + | * W tych trybach przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|trzy tryby w linii]]. | 
| + | * [[Rybags]] opisał programową sztuczkę pozwalającą na uzyskanie [[Programowanie: Pełny 240-liniowy hires|pełnych 240 linii trybu hires]] na ekranie. | ||
| [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | ||
| {{stub}} | {{stub}} | ||
Wersja z dnia 13:01, 14 sie 2023
Monochromatyczne tryby graficzne, w których jeden piksel ma szerokość połowy cyklu koloru.
Oto wspólne ich cechy:
- Liczba pikseli w linii przy normalnej szerokości pola gry wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384.
 - Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru COLBAK.
 - Dostępne są 2 kolory o tej samej chrominancji. Kolor pola gry ("tła") - w odróżnieniu od większości trybów - określany jest przez COLPF2. Z kolei COLPF1 określa wyłącznie luminancję pikseli drugiego koloru ("pisma").
 - Grafika PMG nie może zakrywać zapalonych pikseli pola gry (niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze GTIACTL (GTIACTLS)), wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie.
 - W systemie NTSC, PAL i SECAM zachodzi efekt artefaktów.
 - Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych GTIA.
 
Monochromatycznymi są tryby ANTIC 2 (Graphics 0), ANTIC 3 i ANTIC F (Graphics 8).
Rozszerzenia
Układy graficzne VBXE i Sophia pozwalają na uzyskanie w trybach monochromatycznych drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym.
Oba układy generują sygnał RGB, przez co wspomniany wyżej efekt artefaktów nie będzie występował.
Ciekawostki
- W tych trybach przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać trzy tryby w linii.
 - Rybags opisał programową sztuczkę pozwalającą na uzyskanie pełnych 240 linii trybu hires na ekranie.
 
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.
