TIP
From Atariki
(Różnice między wersjami)
| Wersja z dnia 12:18, 7 kwi 2010 KMK (Dyskusja | wkład) (odstubienie) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (drobiazgi) |
||
| Linia 3: | Linia 3: | ||
| == Tryb graficzny == | == Tryb graficzny == | ||
| TIP jest połączeniem dwóch idei | TIP jest połączeniem dwóch idei | ||
| - | * mieszania trybu [[Graphics 9]] i [[Graphics 10]] w celu uzyskania poziomej rozdzielczości 160 pixli i 16 jasności (a teoretycznie nawet więcej), trickiem znanym z [[HIP]]a, | + | * mieszania trybu [[Graphics 9]] i [[Graphics 10]] w celu uzyskania poziomej rozdzielczości 160 pikseli i 16 jasności (a teoretycznie nawet więcej), trickiem znanym z [[HIP]]a, |
| - | * wyświetlania na zmianę linii jasności ([[HIP]]) i linii formatu [[Graphics 11]], czyli trybu wyświetlającego same kolory. Ten trick, znany już z [[CIN]] czy też [[APC]] sprawia, że linia koloru dodaje swoje kolory do linii jasności. | + | * wyświetlania na zmianę linii jasności ([[HIP]]) i linii formatu [[Graphics 11]], czyli trybu wyświetlającego same kolory. Ten trick, znany już z [[CIN (format pliku)|CIN]] czy też [[APC (format pliku)|APC]] sprawia, że linia koloru dodaje swoje kolory do linii jasności. |
| - | W efekcie uzyskujemy rozdzielczość 160x100 i 256 kolorów. Niestety, jako że linia jasności jest z interlejsem, można wyświetlać tylko co drugą linię jasności. Przez to w trybie są "dziury", ale nie miga aż tak strasznie jak [[CIN]]. | + | W efekcie uzyskujemy rozdzielczość 160×100 i 256 kolorów. Niestety, jako że linia jasności jest z interlejsem, można wyświetlać tylko co drugą linię jasności. Przez to w trybie są "dziury", ale nie miga aż tak strasznie jak CIN. |
| - | Dokładniejszy opis autorstwa [[Fox]]a był w jednym z numerów [[Atarynka|Atarynki]]. | + | Dokładniejszy opis autorstwa [[Fox]]a był w jednym z numerów [[Atarynka|Atarynki]] (zobacz odnośnik na dole tego tekstu). |
| == Format pliku == | == Format pliku == | ||
| Linia 16: | Linia 16: | ||
| <table border=1> | <table border=1> | ||
| <tr><th>offset</th><th>length</th><th>zawartość</th></tr> | <tr><th>offset</th><th>length</th><th>zawartość</th></tr> | ||
| - | <tr><td>00</td><td>03</td><td>'TIP' ('''54 49 50''')</td></tr> | + | <tr><td>00</td><td>03</td><td>'TIP' w ATASCII ('''54 49 50''')</td></tr> |
| <tr><td>03</td><td>01</td><td>TIP version ('''01''')</td></tr> | <tr><td>03</td><td>01</td><td>TIP version ('''01''')</td></tr> | ||
| <tr><td>04</td><td>01</td><td>TIP compression ('''00''')</td></tr> | <tr><td>04</td><td>01</td><td>TIP compression ('''00''')</td></tr> | ||
| - | <tr><td>05</td><td>01</td><td>szerokość obrazka w pixlach 15-ki, zazwyczaj '''160''', czyli '''$A0'''</td></tr> | + | <tr><td>05</td><td>01</td><td>szerokość obrazka w pikselach 15-ki, zazwyczaj '''160''', czyli '''$A0'''</td></tr> |
| - | <tr><td>06</td><td>01</td><td>wysokość obrazka w liniach TIP (podwójna ekranowa, max '''119''')</td></tr> | + | <tr><td>06</td><td>01</td><td>wysokość obrazka w liniach TIP (podwójna rozdzielczość ekranowa, max '''119''')</td></tr> |
| <tr><td>07</td><td>02</td><td>''frame size'' (rozmiar jednego ekranu)</td></tr> | <tr><td>07</td><td>02</td><td>''frame size'' (rozmiar jednego ekranu)</td></tr> | ||
| <tr><td>09</td><td>''frame size''</td><td>dane trybu 9 (jasności HIPa 1)</td></tr> | <tr><td>09</td><td>''frame size''</td><td>dane trybu 9 (jasności HIPa 1)</td></tr> | ||
| Linia 26: | Linia 26: | ||
| <tr><td>09+2*''frame size''</td><td>''frame size''</td><td>dane trybu 11 (kolory TIPa)</td></tr> | <tr><td>09+2*''frame size''</td><td>''frame size''</td><td>dane trybu 11 (kolory TIPa)</td></tr> | ||
| </table> | </table> | ||
| + | |||
| + | == Linki == | ||
| + | * [http://madteam.atari8.info/index.php?atarynka=tip Artykuł o TIP z Atarynki #2] | ||
| [[Kategoria:Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Atari 8-bit]] | ||
| [[Kategoria:Formaty plików]] | [[Kategoria:Formaty plików]] | ||
| + | [[Kategoria: Tryby graficzne]] | ||
Aktualna wersja
Taquart Interlaced Picture.
[Edytuj]
Tryb graficzny
TIP jest połączeniem dwóch idei
- mieszania trybu Graphics 9 i Graphics 10 w celu uzyskania poziomej rozdzielczości 160 pikseli i 16 jasności (a teoretycznie nawet więcej), trickiem znanym z HIPa,
- wyświetlania na zmianę linii jasności (HIP) i linii formatu Graphics 11, czyli trybu wyświetlającego same kolory. Ten trick, znany już z CIN czy też APC sprawia, że linia koloru dodaje swoje kolory do linii jasności.
W efekcie uzyskujemy rozdzielczość 160×100 i 256 kolorów. Niestety, jako że linia jasności jest z interlejsem, można wyświetlać tylko co drugą linię jasności. Przez to w trybie są "dziury", ale nie miga aż tak strasznie jak CIN.
Dokładniejszy opis autorstwa Foxa był w jednym z numerów Atarynki (zobacz odnośnik na dole tego tekstu).
[Edytuj]
Format pliku
Format obsługiwany przez TipView autorstwa Epiego.
| offset | length | zawartość |
|---|---|---|
| 00 | 03 | 'TIP' w ATASCII (54 49 50) |
| 03 | 01 | TIP version (01) |
| 04 | 01 | TIP compression (00) |
| 05 | 01 | szerokość obrazka w pikselach 15-ki, zazwyczaj 160, czyli $A0 |
| 06 | 01 | wysokość obrazka w liniach TIP (podwójna rozdzielczość ekranowa, max 119) |
| 07 | 02 | frame size (rozmiar jednego ekranu) |
| 09 | frame size | dane trybu 9 (jasności HIPa 1) |
| 09+frame size | frame size | dane trybu 10 (jasności HIPa 2) |
| 09+2*frame size | frame size | dane trybu 11 (kolory TIPa) |
[Edytuj]
