Robbo

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 19:30, 19 sie 2007
Krótki (Dyskusja | wkład)
(linki do Atarimanii i Wikipedii, info o konwersjach)
← Previous diff
Aktualna wersja
Krótki (Dyskusja | wkład)
(Przenoszę akapit o kartridżu Retronics do sekcji o wersji XL/XE.)
Linia 2: Linia 2:
Jedna z ważniejszych gier na ośmiobitowe Atari. Jest to pierwsza polska gra na "światowym" poziomie wykonania, która umożliwiła jej wydawcy, [[L.K. Avalon]], rynkowy start. Jedna z ważniejszych gier na ośmiobitowe Atari. Jest to pierwsza polska gra na "światowym" poziomie wykonania, która umożliwiła jej wydawcy, [[L.K. Avalon]], rynkowy start.
-Wzorowana na [[Boulder Dash]] oraz nieco na [http://pl.wikipedia.org/wiki/Sokoban Sokobanie], ale względem nich mocno rozbudowana. Została napisana przez [[Janusz Pelc|Janusza Pelca]], podobno w trzy miesiące w trakcie przygotowań do matury. Wydana przez L.K. Avalon w 1989 roku (nr seryjny AC/AD 00189).+== Rozgrywka ==
 +Wzorowana na [[Boulder Dash]] oraz nieco na [http://pl.wikipedia.org/wiki/Sokoban Sokobanie], ale względem nich mocno rozbudowana. Gracz steruje poczynaniami tytułowego robota, mając na celu pokonanie szeregu planet, z których każda jest przewijanym pionowo labiryntem wypełnionym rozmaitymi przedmiotami i przeszkodami. Na każdym poziomie celem jest zebranie rozrzuconych po całej planszy śrubek, a następnie dotarcie do kapsuły, która zabiera bohatera na kolejną planetę. Dążąc do celu Robbo musi unikać pułapek - takich jak biegające stworki, strzelające działka i lasery, oraz magnesy. Oprócz śrubek gracz natrafi też na inne przedmioty i obiekty, jak klucze do otwierania drzwi, naboje do zabijania wrogów i niszczenia blokującego przejście gruzu, skrzynki które można przesuwać, bomby które eksplodują trafione przez wystrzał, oraz lustra które teleportują bohatera w inne miejsce planszy.
-Oprócz pełnej wersji (64 plansze), powstała też wersja demonstracyjna (4 plansze) - transmitowano ją m.in. w audycjach [[Radiokomputer]]. L.K. Avalon wydało też edytor plansz [[Robbo Konstruktor]], pozwalający tworzyć samodzielne gry.+== Wersja "klasyczna" dla XL/XE ==
 +{{grafl|Robbo.jpg}}
 +Gra została napisana przez [[Janusz Pelc|Janusza Pelca]] w 1989 roku, podobno w trzy miesiące w trakcie przygotowań do matury. Była pierwszym produktem wydanym przez firmę [[L.K. Avalon]], którą Pelc założył wspólnie ze szkolnym kolegą [[Tomasz Pazdan|Tomaszem Pazdanem]] w [[Rzeszów|Rzeszowie]] w tym samym roku; obaj mieli wówczas 19 lat i byli świeżo po maturze[http://wyborcza.pl/1,95892,6281037,Polska_przestala_byc_krajem_z_filmu__Mis_.html]. Z wydaniem gry wiązała się promocja. Pierwszych pięć osób, które ukończyły Robbo i wysłały do Avalonu list z opisem zakończenia, otrzymało od producenta "specjalny egzemplarz następnej gry", czyli "[[Misja|Misję]]". Do 1991 roku na adres firmy dotarło kilka tysięcy zgłoszeń[http://tajemnice.atari8.info/2_91/2_91_robbo.html].
-Jedna z częściej przerabianych gier krążących po Polsce w latach dziewięćdziesiątych (zmiany dotyczyły głównie kształtu poszczególnych plansz).+Pełna wersja gry, zawierająca 56 plansz, była wydana na kasecie i dyskietce (nr seryjny AC/AD 00189). Wersja kasetowa zajmowała 2 strony nośnika - po wgraniu z pierwszej strony gracz mógł przejść pierwsze 16 plansz, a następnie z drugiej strony doczytywana była reszta. Po doczytaniu cała gra mieściła się w 64 KB pamięci RAM komputera - nie trzeba było ponownie wczytywać 1. części aby rozpocząć grę od początku).
 +Avalon wznowił wydanie gry co najmniej raz . Potwierdzone zostało istnienie następujących wersji:
 +
 +* 1. wersja kasetowa. Podczas wczytywania wyświetla licznik rekordów; instrukcja na ekranie tytułowym wspomina o ww. promocji; w grze nie zaimplementowano jeszcze cheatu ze zbieraniem śrubki (p. [[Robbo#Cheaty|niżej]]).
 +* 1. wersja dyskietkowa. W porównaniu z 1. wersją kasetową zawiera cheat ze zbieraniem śrubki.
 +* 2. wersja kasetowa. Wydana na pewno przed 1992 rokiem. W porównaniu z 1. wersją kasetową usunięto licznik rekordów podczas wczytywania; zmodyfikowano procedurę ładującą - dodano zabezpieczenie przed kopiowaniem (krótki sygnał nie będący blokiem danych) i wyeliminowano konieczność naciskania klawisza przed ładowaniem 2. części; z ekranu tytułowego usunięto wzmiankę o promocji; dodano cheat ze zbieraniem śrubki.
 +
 +=== Wersja demo ===
 +Avalon przygotował też na potrzeby emisji w audycji [[Radiokomputer]] kasetową wersję demonstracyjną, zawierającą tylko 4, za to unikatowe, plansze. Oprócz tego wersja ta różni się od pełnej innym tekstem podczas ładowania, wspominającym o Radiokomputerze, oraz skróconym tekstem instrukcji, zawierającym adresy oficjalnych dystrybutorów gry.
 +
 +=== Wersja beta ===
 +Istnieje też wersja gry Robbo nosząca znamiona niedokończonej wersji roboczej. Różni się od oficjalnego wydania następującymi cechami:
 +
 +* Ekran tytułowy oraz animacja na zakończenie gry są w odcieniach szarości,
 +* Tekst instrukcji na ekranie tytułowym wypisywany jest wyraźnie wolniej,
 +* Instrukcja jest taka sama jak w wersji 1. ale ma błąd ortograficzny ("próbój"),
 +* Nie ma trybu demonstracyjnego - po wypisaniu instrukcji do końca jest ona wyświetlana od nowa,
 +* Na starcie gracz ma 6 (numerowanych od 0) żyć zamiast 9; po wpisaniu hasła '''JANUSZ PELC''' na ekranie tytułowym ich liczba zmienia się na 56 zamiast 81,
 +* Brakuje cheatu ze zbieraniem śrubki,
 +* Poziomy są numerowane od 0, a nie od 1 - ostatni poziom ma więc numer 55,
 +* Większość plansz jest inna - są podobne, ale różnią się w szczegółach i/lub w kolorach, niektóre zaś są całkiem inne; w szczególności 51. plansza (w grze o numerze 50) zawiera za mało śrubek, co czyni ją niemożliwą do przejścia.
 +
 +Ta wersja nie była nigdy oficjalnie wydana przez L.K. Avalon. Pewnym potwierdzeniem hipotezy że pochodzi ona rzeczywiście z Avalonu jest recenzja gry w "Bajtku" 5-6/1990: zdjęcie towarzyszące artykułowi zostało zrobione z wersji beta, co sugeruje że taką wersję redaktor otrzymał od Avalonu do recenzji.
 +
 +W czerwcu 2024 [[Retronics]] wypuścił cartridge [[Nocne Retro Granie vol. 1]] na którym znalazło się, prawdopodobnie przez niedopatrzenie, "Robbo" w wersji beta.
 +
 +=== Robbo Konstruktor ===
 +L.K. Avalon wydało też edytor plansz [[Robbo Konstruktor]], pozwalający tworzyć samodzielne wersje gry Robbo.
 +
 +Silnik gry różni się od tego w pełnej wersji, przez co niektóre elementy plansz zachowują się inaczej:
 +* Gry stworzone w RK mogą zawierać maksymalnie 32 plansze zamiast 56,
 +* W RK jest tylko 6 niezależnych grup teleportów (luster); w Robbo jest ich 10,
 +* W Robbo początkowy kierunek ruchu każdego stworka i kierunek dział ruchomych i obrotowych jest ustalany przez autora planszy; w RK jest on ustalany automatycznie na podstawie otoczenia elementu,
 +* W RK wygląd murków jest ustalany indywidualnie dla każdego poziomu spośród 7 możliwych kształtów; w Robbo kształtów jest 14 i zmieniają się cyklicznie co 4 plansze,
 +* W RK brakuje przeszkadzajki "zapory" (w TA 2/91 nazwanej "gumą"); jest ona częściowo zaimplementowana, ale umieszczenie na planszy bajtów ją reprezentujących powoduje że jest ona nieruchoma[https://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=74&page=1#Comment_757],
 +* Wykonanie we RK cheatu ze zbieraniem śrubki powoduje zawieszenie się gry.
 +
 +=== Inne wersje ===
 +"Robbo" jest jedną z częściej przerabianych gier krążących po Polsce w latach dziewięćdziesiątych - zmiany dotyczyły głównie kształtu poszczególnych plansz.
 +
 +=== Technikalia ===
Ze względów technicznych program zwraca uwagę podłożeniem [[duszki|duszków]] pod pole gry (''[[sprite underlay]]''), celem dodania szóstego koloru w trybie [[ANTIC Display List|ANTIC $04]], który pozwala uzyskać tylko 5 kolorów. Ze względów technicznych program zwraca uwagę podłożeniem [[duszki|duszków]] pod pole gry (''[[sprite underlay]]''), celem dodania szóstego koloru w trybie [[ANTIC Display List|ANTIC $04]], który pozwala uzyskać tylko 5 kolorów.
-Istnieją co najmniej dwie różne wersje kasetowe wydane przez Avalon. Pierwsza z nich pokazywała licznik rekordów podczas wczytywania; późniejsza już nie miała licznika, za to "w zamian" zyskała zabezpieczenie przed kopiowaniem.+===Cheaty===
 +* Wpisanie na ekranie tytułowym hasła '''JANUSZ PELC''' zwiększa liczbę żyć do 81 (56 w wersji beta).
 +* W czasie gry, zebranie śrubki gdy naciśnięte są klawisze Start, Select i Option, natychmiastowo przenosi do następnego etapu (jak opisano powyżej, nie działa w niektórych wersjach).
 + 
 +== Wersja dla VBXE ==
 +{{grafr|Robbo_vbxe.png}}
 +W roku 2010 [[Candle]] wypuścił wersję Robbo dla [[VBXE]]. Jest to klasyczne Robbo, lecz grafikę wzięto z [http://gnurobbo.sourceforge.net/ GNU Robbo], a gra działa w 256 kolorach. Jak to wygląda, patrz obrazek obok.
 + 
 +== Wersja Atari ST ==
 +Gra została wydana przez firmę [[Larix]] z Pabianic w roku 1994. Grafika gry wzorowana na oryginale z wykorzystaniem większej ilości kolorów i rozdzielczości ST. Zawiera plansze identyczne jak w Robbo I/II i dodatkowe kilkanaście większych. Gra wykrywa sprzęt na jakim się uruchamia. Działa również na Falconie.
 + 
 +==Inne wersje==
 +Pelc opuścił Avalon w 1990 roku i rozpoczął pracę w krakowskiej firmie Doctor Q, w której pracował jego znajomy [[Maciej Miąsik]]. Pracując tam, obaj programiści rozpoczęli prace nad konwersją ''Robbo'' dla komputerów PC z systemem DOS, czego efektem była wersja demo zawierająca 6 plansz, opublikowana w 1991 roku[http://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=3206]. Gdy w tym samym roku Marek Kubowicz, jeden z prezesów Doctor Q, zdecydował się założyć nową firmę XLand z zamiarem wydawania gier, Pelc i Miąsik dołączyli do niego[https://www.miasik.net/archive/2012/02/20-lat-electro-body/][http://www.galu.info/artykuly-5-maciej-miasik-wywiad.html]. Obaj autorzy wersję ''Robbo'' dla systemu DOS ukończyli już w XLandzie, który wydał grę w Polsce w 1993 roku. W wersji tej na pozycjach 21-24 dodano 4 plansze z Atarowskiej wersji demo (w sume jest 60) oraz całość okraszono digitalizowaną muzyką i 256-kolorową grafiką. Rok później grę za oceanem wydało Epic Megagames. W czerwcu 2006 roku Miąsik opublikował tę wersję na licencji Creative Commons BY SA 2.5[http://www.miasik.net/archive/2006/06/moje-gry-dla-kazdego/].
 + 
 +Również w 1993 roku LK Avalon wydał wersję na Commodore 64, napisaną przez Sławomira Nowaka[https://www.chip.pl/2009/04/rozrywka-w-stylu-retro-2/]. Ta wersja zawiera 76 plansz[https://web.archive.org/web/20180329185615/http://c64power.com/site/robbo-jak-to-dziaa/], oraz mechanikę gry rozbudowaną o nowe elementy, niedostępne w oryginalnej wersji na Atari.
 + 
 +30 czerwca 2000 roku[http://www.gry-online.pl/S016.asp?ID=1626] L.K. Avalon opublikowało grę "Robbo Millenium" dla Windows, z ponad 130 nowymi etapami (w tym oryginalne z Atari)[https://avalon24.pl/sklep_16/wszystkie-produkty/198-robbo-millennium.html].
 + 
 +W roku 2010 oryginalna wersja ''Robbo'' została przeniesiona przez studio U-Play Interactive na platformę iOS "w ścisłej współpracy" z Januszem Pelcem, i wydana pod tytułem ''iRobbo''[http://web.archive.org/web/20140727174440/http://www.uplayinteractive.com/iRobbo/iRobbo__History_of_the_game.html].
-Gra była też wydana przez Avalon na Commodore 64 i przez xLand na PC.+==Bibliografia==
 +*[[Wojciech Zientara]], Opis gry Robbo dla Atari XL/XE. [http://atarionline.pl/biblioteka/czasopisma/Bajtek/Bajtek_1990_05_06.djvu Bajtek 5-6/1990], s. 24
 +*[http://tajemnice.atari8.info/2_91/2_91_robbo.html "Robbo"]. [[Tajemnice Atari]] 2/1991, s. 15-18
==Odnośniki zewnętrzne== ==Odnośniki zewnętrzne==
Linia 18: Linia 81:
*[http://www.atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=7082 Demo ''Robbo''] w [[Atarimania|Atarimanii]] *[http://www.atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=7082 Demo ''Robbo''] w [[Atarimania|Atarimanii]]
*[http://pl.wikipedia.org/wiki/Robbo ''Robbo''] w Wikipedii *[http://pl.wikipedia.org/wiki/Robbo ''Robbo''] w Wikipedii
 +*[http://gnurobbo.sourceforge.net/ GNU Robbo] na sourceforge.net
 +*[http://spiflash.org/atari/vbxe-robbo.zip VBXE Robbo]
[[Kategoria:Gry dla Atari 8-bit]] [[Kategoria:Gry dla Atari 8-bit]]
[[Kategoria:Gry zręcznościowe]] [[Kategoria:Gry zręcznościowe]]
[[Kategoria:Polskie gry]] [[Kategoria:Polskie gry]]
 +[[Kategoria:VBXE]]

Aktualna wersja

Grafika:Robbo.png

Jedna z ważniejszych gier na ośmiobitowe Atari. Jest to pierwsza polska gra na "światowym" poziomie wykonania, która umożliwiła jej wydawcy, L.K. Avalon, rynkowy start.

Spis treści

[schowaj]

Rozgrywka

Wzorowana na Boulder Dash oraz nieco na Sokobanie, ale względem nich mocno rozbudowana. Gracz steruje poczynaniami tytułowego robota, mając na celu pokonanie szeregu planet, z których każda jest przewijanym pionowo labiryntem wypełnionym rozmaitymi przedmiotami i przeszkodami. Na każdym poziomie celem jest zebranie rozrzuconych po całej planszy śrubek, a następnie dotarcie do kapsuły, która zabiera bohatera na kolejną planetę. Dążąc do celu Robbo musi unikać pułapek - takich jak biegające stworki, strzelające działka i lasery, oraz magnesy. Oprócz śrubek gracz natrafi też na inne przedmioty i obiekty, jak klucze do otwierania drzwi, naboje do zabijania wrogów i niszczenia blokującego przejście gruzu, skrzynki które można przesuwać, bomby które eksplodują trafione przez wystrzał, oraz lustra które teleportują bohatera w inne miejsce planszy.

Wersja "klasyczna" dla XL/XE

Grafika:Robbo.jpg

Gra została napisana przez Janusza Pelca w 1989 roku, podobno w trzy miesiące w trakcie przygotowań do matury. Była pierwszym produktem wydanym przez firmę L.K. Avalon, którą Pelc założył wspólnie ze szkolnym kolegą Tomaszem Pazdanem w Rzeszowie w tym samym roku; obaj mieli wówczas 19 lat i byli świeżo po maturze[1]. Z wydaniem gry wiązała się promocja. Pierwszych pięć osób, które ukończyły Robbo i wysłały do Avalonu list z opisem zakończenia, otrzymało od producenta "specjalny egzemplarz następnej gry", czyli "Misję". Do 1991 roku na adres firmy dotarło kilka tysięcy zgłoszeń[2].

Pełna wersja gry, zawierająca 56 plansz, była wydana na kasecie i dyskietce (nr seryjny AC/AD 00189). Wersja kasetowa zajmowała 2 strony nośnika - po wgraniu z pierwszej strony gracz mógł przejść pierwsze 16 plansz, a następnie z drugiej strony doczytywana była reszta. Po doczytaniu cała gra mieściła się w 64 KB pamięci RAM komputera - nie trzeba było ponownie wczytywać 1. części aby rozpocząć grę od początku).

Avalon wznowił wydanie gry co najmniej raz . Potwierdzone zostało istnienie następujących wersji:

  • 1. wersja kasetowa. Podczas wczytywania wyświetla licznik rekordów; instrukcja na ekranie tytułowym wspomina o ww. promocji; w grze nie zaimplementowano jeszcze cheatu ze zbieraniem śrubki (p. niżej).
  • 1. wersja dyskietkowa. W porównaniu z 1. wersją kasetową zawiera cheat ze zbieraniem śrubki.
  • 2. wersja kasetowa. Wydana na pewno przed 1992 rokiem. W porównaniu z 1. wersją kasetową usunięto licznik rekordów podczas wczytywania; zmodyfikowano procedurę ładującą - dodano zabezpieczenie przed kopiowaniem (krótki sygnał nie będący blokiem danych) i wyeliminowano konieczność naciskania klawisza przed ładowaniem 2. części; z ekranu tytułowego usunięto wzmiankę o promocji; dodano cheat ze zbieraniem śrubki.

Wersja demo

Avalon przygotował też na potrzeby emisji w audycji Radiokomputer kasetową wersję demonstracyjną, zawierającą tylko 4, za to unikatowe, plansze. Oprócz tego wersja ta różni się od pełnej innym tekstem podczas ładowania, wspominającym o Radiokomputerze, oraz skróconym tekstem instrukcji, zawierającym adresy oficjalnych dystrybutorów gry.

Wersja beta

Istnieje też wersja gry Robbo nosząca znamiona niedokończonej wersji roboczej. Różni się od oficjalnego wydania następującymi cechami:

  • Ekran tytułowy oraz animacja na zakończenie gry są w odcieniach szarości,
  • Tekst instrukcji na ekranie tytułowym wypisywany jest wyraźnie wolniej,
  • Instrukcja jest taka sama jak w wersji 1. ale ma błąd ortograficzny ("próbój"),
  • Nie ma trybu demonstracyjnego - po wypisaniu instrukcji do końca jest ona wyświetlana od nowa,
  • Na starcie gracz ma 6 (numerowanych od 0) żyć zamiast 9; po wpisaniu hasła JANUSZ PELC na ekranie tytułowym ich liczba zmienia się na 56 zamiast 81,
  • Brakuje cheatu ze zbieraniem śrubki,
  • Poziomy są numerowane od 0, a nie od 1 - ostatni poziom ma więc numer 55,
  • Większość plansz jest inna - są podobne, ale różnią się w szczegółach i/lub w kolorach, niektóre zaś są całkiem inne; w szczególności 51. plansza (w grze o numerze 50) zawiera za mało śrubek, co czyni ją niemożliwą do przejścia.

Ta wersja nie była nigdy oficjalnie wydana przez L.K. Avalon. Pewnym potwierdzeniem hipotezy że pochodzi ona rzeczywiście z Avalonu jest recenzja gry w "Bajtku" 5-6/1990: zdjęcie towarzyszące artykułowi zostało zrobione z wersji beta, co sugeruje że taką wersję redaktor otrzymał od Avalonu do recenzji.

W czerwcu 2024 Retronics wypuścił cartridge Nocne Retro Granie vol. 1 na którym znalazło się, prawdopodobnie przez niedopatrzenie, "Robbo" w wersji beta.

Robbo Konstruktor

L.K. Avalon wydało też edytor plansz Robbo Konstruktor, pozwalający tworzyć samodzielne wersje gry Robbo.

Silnik gry różni się od tego w pełnej wersji, przez co niektóre elementy plansz zachowują się inaczej:

  • Gry stworzone w RK mogą zawierać maksymalnie 32 plansze zamiast 56,
  • W RK jest tylko 6 niezależnych grup teleportów (luster); w Robbo jest ich 10,
  • W Robbo początkowy kierunek ruchu każdego stworka i kierunek dział ruchomych i obrotowych jest ustalany przez autora planszy; w RK jest on ustalany automatycznie na podstawie otoczenia elementu,
  • W RK wygląd murków jest ustalany indywidualnie dla każdego poziomu spośród 7 możliwych kształtów; w Robbo kształtów jest 14 i zmieniają się cyklicznie co 4 plansze,
  • W RK brakuje przeszkadzajki "zapory" (w TA 2/91 nazwanej "gumą"); jest ona częściowo zaimplementowana, ale umieszczenie na planszy bajtów ją reprezentujących powoduje że jest ona nieruchoma[3],
  • Wykonanie we RK cheatu ze zbieraniem śrubki powoduje zawieszenie się gry.

Inne wersje

"Robbo" jest jedną z częściej przerabianych gier krążących po Polsce w latach dziewięćdziesiątych - zmiany dotyczyły głównie kształtu poszczególnych plansz.

Technikalia

Ze względów technicznych program zwraca uwagę podłożeniem duszków pod pole gry (sprite underlay), celem dodania szóstego koloru w trybie ANTIC $04, który pozwala uzyskać tylko 5 kolorów.

Cheaty

  • Wpisanie na ekranie tytułowym hasła JANUSZ PELC zwiększa liczbę żyć do 81 (56 w wersji beta).
  • W czasie gry, zebranie śrubki gdy naciśnięte są klawisze Start, Select i Option, natychmiastowo przenosi do następnego etapu (jak opisano powyżej, nie działa w niektórych wersjach).

Wersja dla VBXE

Grafika:Robbo_vbxe.png

W roku 2010 Candle wypuścił wersję Robbo dla VBXE. Jest to klasyczne Robbo, lecz grafikę wzięto z GNU Robbo, a gra działa w 256 kolorach. Jak to wygląda, patrz obrazek obok.

Wersja Atari ST

Gra została wydana przez firmę Larix z Pabianic w roku 1994. Grafika gry wzorowana na oryginale z wykorzystaniem większej ilości kolorów i rozdzielczości ST. Zawiera plansze identyczne jak w Robbo I/II i dodatkowe kilkanaście większych. Gra wykrywa sprzęt na jakim się uruchamia. Działa również na Falconie.

Inne wersje

Pelc opuścił Avalon w 1990 roku i rozpoczął pracę w krakowskiej firmie Doctor Q, w której pracował jego znajomy Maciej Miąsik. Pracując tam, obaj programiści rozpoczęli prace nad konwersją Robbo dla komputerów PC z systemem DOS, czego efektem była wersja demo zawierająca 6 plansz, opublikowana w 1991 roku[4]. Gdy w tym samym roku Marek Kubowicz, jeden z prezesów Doctor Q, zdecydował się założyć nową firmę XLand z zamiarem wydawania gier, Pelc i Miąsik dołączyli do niego[5][6]. Obaj autorzy wersję Robbo dla systemu DOS ukończyli już w XLandzie, który wydał grę w Polsce w 1993 roku. W wersji tej na pozycjach 21-24 dodano 4 plansze z Atarowskiej wersji demo (w sume jest 60) oraz całość okraszono digitalizowaną muzyką i 256-kolorową grafiką. Rok później grę za oceanem wydało Epic Megagames. W czerwcu 2006 roku Miąsik opublikował tę wersję na licencji Creative Commons BY SA 2.5[7].

Również w 1993 roku LK Avalon wydał wersję na Commodore 64, napisaną przez Sławomira Nowaka[8]. Ta wersja zawiera 76 plansz[9], oraz mechanikę gry rozbudowaną o nowe elementy, niedostępne w oryginalnej wersji na Atari.

30 czerwca 2000 roku[10] L.K. Avalon opublikowało grę "Robbo Millenium" dla Windows, z ponad 130 nowymi etapami (w tym oryginalne z Atari)[11].

W roku 2010 oryginalna wersja Robbo została przeniesiona przez studio U-Play Interactive na platformę iOS "w ścisłej współpracy" z Januszem Pelcem, i wydana pod tytułem iRobbo[12].

Bibliografia

Odnośniki zewnętrzne

Personal tools