Cartridge
From Atariki
| Wersja z dnia 01:32, 12 lip 2006 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 17:07, 5 wrz 2006 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
| Linia 11: | Linia 11: | ||
| == Linki == | == Linki == | ||
| * [[gniazdo Cartridge'a|Gniazdo Cartridge'a]] | * [[gniazdo Cartridge'a|Gniazdo Cartridge'a]] | ||
| + | * [[Cartridge (mapa pamięci)]] | ||
| * [http://krap.pl/mirrorz/atari/www2.asw.cz/acarts.htm Przegląd informacji nt. cartridge'ów, napisany przez Jindricha Kubeca] | * [http://krap.pl/mirrorz/atari/www2.asw.cz/acarts.htm Przegląd informacji nt. cartridge'ów, napisany przez Jindricha Kubeca] | ||
| * [http://krap.pl/mirrorz/atari/www2.asw.cz/acarts2.htm RAM/ROM Control On An XL/XE Computer, napisany przez Johna Pickena] | * [http://krap.pl/mirrorz/atari/www2.asw.cz/acarts2.htm RAM/ROM Control On An XL/XE Computer, napisany przez Johna Pickena] | ||
Wersja z dnia 17:07, 5 wrz 2006
Cartridge (pol. kartridż) to układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne.Oprogramowanie przechowywane w pamięciach ROM na kartridżu ma tę ciekawą właściwość, że dostępne jest dla komputera natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. DOSy lub języki programowania.
W konsolach Atari, takich jak Lynx, 2600, 5200, 7800 kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania.
Każdy z komputerów Atari 8-bit miał odpowiednie złącze do podłączenia kartridża, ale w komputerach są one tylko opcjonalnym, chociaż użytecznym dodatkiem.
Komputery serii ST wykorzystywały gniazdo cartridge'a raczej w roli interfejsu. Można było podłączyć przez nie np. dysk twardy. Niektóre programy użytkowe (np. oryginalny CUBASE) wymagały do działania obecności tzw. "klucza" umieszczonego w tymże gnieździe.

