Cartridge
From Atariki
| Wersja z dnia 08:27, 7 sie 2007 Lewis (Dyskusja | wkład) (male poprawki jezykow ;)) ← Previous diff  | 
				Wersja z dnia 13:34, 26 paź 2008 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff →  | 
			||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| {{grafr|Ramcart.jpg}} Cartridge (pol. '''kartridż''') to układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne. | {{grafr|Ramcart.jpg}} Cartridge (pol. '''kartridż''') to układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne. | ||
| - | Oprogramowanie przechowywane w pamięciach [[ROM]] na kartridżu ma tę ciekawą właściwość, że dostępne jest natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. [[DOS]]y lub języki programowania. | + | Oprogramowanie przechowywane w pamięciach [[ROM]] na kartridżu ma tę właściwość, że dostępne jest natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. [[DOS]]y lub języki programowania. | 
| W konsolach Atari, takich jak [[Lynx]], [[2600]], [[5200]], [[7800]] czy [[Jaguar]] kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania. | W konsolach Atari, takich jak [[Lynx]], [[2600]], [[5200]], [[7800]] czy [[Jaguar]] kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania. | ||
| Linia 12: | Linia 12: | ||
| * [[gniazdo Cartridge'a|Gniazdo Cartridge'a]] | * [[gniazdo Cartridge'a|Gniazdo Cartridge'a]] | ||
| * [[Cartridge (mapa pamięci)]] | * [[Cartridge (mapa pamięci)]] | ||
| + | * [[Supercartridge]] | ||
| * [http://krap.pl/mirrorz/atari/www2.asw.cz/acarts.htm Przegląd informacji nt. cartridge'ów, napisany przez Jindricha Kubeca] | * [http://krap.pl/mirrorz/atari/www2.asw.cz/acarts.htm Przegląd informacji nt. cartridge'ów, napisany przez Jindricha Kubeca] | ||
| * [http://krap.pl/mirrorz/atari/www2.asw.cz/acarts2.htm RAM/ROM Control On An XL/XE Computer, napisany przez Johna Pickena] | * [http://krap.pl/mirrorz/atari/www2.asw.cz/acarts2.htm RAM/ROM Control On An XL/XE Computer, napisany przez Johna Pickena] | ||
Wersja z dnia 13:34, 26 paź 2008
Cartridge (pol. kartridż) to układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne.Oprogramowanie przechowywane w pamięciach ROM na kartridżu ma tę właściwość, że dostępne jest natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. DOSy lub języki programowania.
W konsolach Atari, takich jak Lynx, 2600, 5200, 7800 czy Jaguar kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania.
Każdy z komputerów Atari 8-bit miał odpowiednie złącze do podłączenia kartridża, ale w komputerach są one tylko opcjonalnym, chociaż użytecznym dodatkiem.
Komputery serii ST wykorzystywały gniazdo cartridge'a raczej w roli interfejsu. Można było podłączyć przez nie np. dysk twardy. Niektóre programy użytkowe (np. oryginalny CUBASE) wymagały do działania obecności tzw. "klucza" umieszczonego w tymże gnieździe.

