Dracon
From Atariki
←Older revision | Newer revision→
Michał 'Dracon' Garbaciak. Rocznik siedemdziesiąty piąty. Pochodzi z i mieszka w Gdańsku.
Jeden z czołowych grafików na Atari. Swój pierwszy komputer - 8-bitowe Atari dostał w 1990 roku. Zaczynał swoje demoscenowanie w 1993 roku, od wypuszczenia (mieszanej) kolekcji graficznej "GFX DEMO #1" oraz dema "Guns'n Roses". Z m.in. Greyem na krótko założył grupę "MGD", która szybko się zamknęła (po jednym demku). Od momentu wygrania w gfx-compo na Shadows Party 1994 zauważony na ataroscenie. Członek grup Nova, USG oraz Taquart (a także, krótko i dość niespodziewanie, OS). Od połowy lat 90. XX w. do prawie końca wieku był także w nieformalnej grupie atarowców z Wybrzeża pod nazwą "4-TET". Przez pewien czas był także swaperem. Odważny na tyle, aby eksperymentować z programem GED (którego opis zamieścił później w magazynie dyskowym (dwie części)). Lubił tworzyć i eksperymentować w różnych trybach graficznych, zarówno kolorowych, jak i monochromatycznych, nierzadko ulepszonych programowo (interlace, nakładanie duszków, przerwania DLI, itd.). W późniejszym czasie do tworzenia atarowskiej grafiki używał głównie pecetowego edytora Graph2Font, a także (współ)pomagał przy tłumaczeniu na język obcy jego instrukcji obsługi. Napisał kilka artykułów do magazynu Energy oraz pojedyncze do Serious, Barymag, Pentagram Zine oraz Mega Magazine #8. Udzielał się przy rozbudowie archiwum muzycznego ASMA, wspomógł również serwis AOL (opisem do gry GUNSLINGER), uczestniczył w 24h Compo. Wspiera(ł) projekty Atariki oraz Graph2Font. Z wiadomych względów bywa mylony z osobą o ksywie Dracon__. W pierwszej dekadzie XXI wieku (ok. 2005-2008 roku) zebrał i wypuścił nieoficjalną kompilację coverów 8-bitowej muzyki z gier pt. Nostalgia: 8-bit Remixes. Obecnie nieaktywny. Jego grafika z loadera dema "Numen" została użyta jako jeden z elementów identyfikacji graficznej zlotu Last Party 2025.
Spis treści | 
Odwiedzone zloty
- Atari Stars Party (1990 r.)
 - Shadows Party 1994
 - QuaST (lata 1995-2004)
 - Mikołów
 - Intel Outside 4
 - SillyVenture (2000, 2010, 2011, 2013 i 2018 r.)
 - Lato Ludzików (2002 r.)
 - Sztab Trójmiasto
 - RetroKomp (2012 i 2013 r.)
 - Sztab_Oksywie (sierpień 2015 r.)
 
Wykorzystywane programy
Koala Microillustrator, XL-Art, RAMbrandt, Kleks, XL-Paint, CIN, Trzmiel, GED, Graph, Plama 256, Graph2Font, itd.
Konfiguracja sprzętowa
- Atari 65XE z 256 kB RAM (TOMS), Tight Freezer, Stereo, Tight Tools Packed
 - Atari 65XE z 1MB RAM, Covox
 - Stacja dysków CA-2001 z rozszerzeniem Tygrys Turbo
 - Sio2SD
 
Wywiady
Między 2003 a 2004 r. udzielił wywiadów dla scenowych magazynów THE VOICE #2 oraz CHOSNECK #2.
Sam z kolei przeprowadził wywiady (dla magazynu Energy oraz portali Atari Area i AtariOnline) z:
- Heavenem
 - Ivanem Mackinstoshem
 - Adamem Gilmore
 - Stevenem Gossem
 - Magnusem
 - Pawłem Mikołajczakiem
 - Tabu
 - Arctusem
 - Frankensteinem
 - Mr.Bacardi
 
Inne
Zainteresowania: sztuka wizualna (w tym rysunek klasyczny), dobra literatura i film, gry komputerowe, pieczenie chleba na zakwasie :)
Kontakt: mickgar [<małpeczka>] wp.pl
Produkcje, w których brał udział
- Dracon Gfx Demo (absolutne początki... Rok 1992-93) /video/
 - Guns'n Roses (obrazek) /video/
 - Koło Fortuny (AB-Soft) (obrazek tytułowy)
 - Dracula Demo (obrazek)
 - Saper Demo (obrazek)
 - Blob Demo (zabawa z programem do animacji "Film Editor") /video/
 - Entrance_of_Dragon (grafika + animacja w jednej z części - "fuckol gfx")
 - Out of Time (tło do jednego z efektów)
 - Overmind (Dead King), (Face)
 - Flipper Demo (tło)
 - Ars Mori (tekstury na kostce)
 - Mental Age (tła podczas gry)
 - Really Unreal (tekstury)
 - Voice of Silence #2 (logo, obrazek)
 - Energy (teksty, logo w numerze #2)
 - Pentagram Zine (obrazki w hires do artykułów, np. taki)
 - Ascii Art (obrazek #1) (obrazek #2)
 - Serious (#4) (obrazek - tło galerii)
 - Abbuc Magazin (tekstury w jednym z intr Heavena oraz obrazek (pt. "Druid") w drugim również autorstwa w/w)
 - Jaskiniowiec (obrazek tytułowy)
 - Numblines (logo)
 - Numen (loader) (obrazek tytułowy) (drugi z obrazków w hires) logo, obrazki całoekranowe, niektóre tekstury i postacie
 - Droga do Duplandu (obrazek tytułowy)
 - Reditus (obrazki np. tytułowy, inny, logosy, design)
 - Maze (logos)
 - 4PAC intro (obrazek do intra nieukończonej gry Heavena)
 
Wystawione obrazki na gfx-compo
- Fight - wersja wystawiona na party / wersja późniejsza podkolorowana (1. miejsce na Shadows Party 1994) inspiracja
 - The Sun (2. miejsce na QuaST 1995)
 - Face2 (1. miejsce na Mikołów Party 1995)
 - Knight (3. miejsce na Mikołów Party 1995)
 - Cherries (QuaST 1995)
 - The Skull (QuaST 1995)
 - Castle (QuaST 1995)
 - Druid (1. miejsce na QuaST 1996)
 - Altar (2. miejsce na QuaST 1996)
 - Pragnienie (6. miejsce na QuaST 1996)
 - Tunnel (1. miejsce na Rush Hours Party '97)
 - Cosmo (Rush Hours Party '97)
 - Submarine (??? miejsce Rush Hours Party '97)
 - Woodman (3. miejsce na QuaST 1998 Multi-party]]
 - Guard (3. miejsce na Intel Outside 4)
 - Ptero (4. lub 5. miejsce na Intel Outside 4)
 - Killer (nieoficjalnie 1. miejsce na party Lato Ludzików 2002)
 - RyTHCerz (1. miejsce na QuaST 2003)
 - Dziad się jara (6. miejsce na QuaST 2003)
 - Jawis(Jabba LewiS) - kooperacja z Vidolem (1. miejsce na QuaST 2004)
 - The Last Atarian (1. miejsce na QuaST 2005)
 - In the Atariland (2009) [1]
 - Killer 2 (6. miejsce na Silly Venture 2011)
 - CZARNA na urlopie (16. miejsce w gfx-compo A8 Silly Venture 2013)
 
Inne prace
- Beauty Paradox - zwycięska grafika na jednym z 3-miejskich Sztabów (ok. 2004-2005 r.)
 - Beavis & Butt-Head - ćwiczenie w GED
 - Pinokio - ataroscenowiec - ćwiczenie w Graph2Font
 - SAP'em ALL! - projekt obrazka do konwertera plus FAQ dla tego programu
 - My Drive - grafika testowa z programu Plama 256 (wystawiona na którymś party ok. 1998-2000 roku)
 - Mapa Atarosceny - poglądowa mapa polskiej sceny atarowej w jej rozkwicie (1995-1996 r.)
 - "Nice Speeches" para-demo upamiętniające gdańskie nieformalne i kameralne spotkania atarowców ("kod", grafika, pakowanie sampli w SFDN Packer, itp.)
 - Smok (grafika miała iść do jakiegoś dema Heavena jako animacja, ale trafiła też do manuala Graph2Font)
 - 4TET-copy part (obrazek w GED upamiętniający spotkania 4-TET-u)
 - logo THE END z dema "Nice Speeches" 4-TET-u
 - SOŁDEK obrazek używany na "Warsztatach G2F" na forum AOL (2020 rok)
 
Galerie z twórczością 8-bitową
A.D.D.A. (obecnie strona nieaktywna)
ARTCITY
DEMOZOO
TOMSEDITOR

