SGE
From Atariki
Pełna nazwa programu brzmi "Semi-Graphic logos Editor". Jest to program graficzny, którego autorem jest Mono. Służy do tworzenia grafiki w trybie Graphics 0 przy użyciu znaczków semigrafiki. Maksymalny rozmiar obrazka to 40x24 znaki (80x48 pikseli semigrafiki). Aby poprawnie działać potrzebuje DOS-a (podobnie, jak Graph8 ma specjalne wsparcie dla SpartaDOS). Program ma własny format zapisu i odczytu danych - SGE.
Spis treści | 
Obsługa
Obsługa programu odbywa się za pomocą 3 narzędzi jednocześnie:
- mysz Atari ST lub Amiga wpięta do portu 2 (przełączanie rodzajów za pomocą Ctrl+AtariLogo),
 - joystick wpięty do portu 1,
 - klawiatura.
 
Postawienie piksela odbywa się poprzez:
- wciśnięcie Shift,
 - wciśnięcie przycisku joysticka,
 - wciśnięcie lewego przycisku myszy.
 
Funkcje
Program umożliwia tylko rysowanie z wolnej ręki, jednakże dostępne jest kilka funkcji edycyjnych:
- odwrócenie koloru piksela (Ctrl+SpaceBar),
 - odwrócenie koloru ekranu (Ctrl+AtariLogo),
 - wypełnienie ekranu bieżącym kolorem (Ctrl+<).
 
Operacje specjalne:
- zmiana bieżącego koloru (AtariLogo),
 - przełączenie pomocniczej siatki (Ctrl+G),
 - załadowanie z nośnika zewnętrznego (Ctrl+L),
 - zapisanie na nośnik zewnętrzny (Ctrl+S),
 - wyjście z programu (Ctrl+Esc).
 
Linia statusu
Linia statusu programu umieszczona na dole ekranu przedstawia kolejno:
- nazwę programu (SGE),
 - bieżący kolor,
 - tryb obsługi myszy (A-Amiga, S-Atari ST).
 - kolor piksela semigrafiki pod kursorem,
 - pozycję kursora (xxx : yyy).
 
I/O
Edycja nazwy pliku przy operacjach I/O pozwala na:
- przesunięcie kursora o pojedynczy znak (Ctrl+strzałki w lewo i w prawo),
 - przesunięcie kursora do początku członu nazwy (Shift+strzałka w lewo),
 - przesunięcie kursora do początku następnego członu nazwy (Shift+strzałka w prawo),
 - usunięcie znaku na lewo od kursora (BkSp),
 - usunięcie znaku pod kursorem (Ctrl+BkSp),
 - usunięcie członu nazwy na lewo od kursora (Shift+BkSp),
 - usunięcie członu nazwy na prawo od kursora (Shift+Ctrl+BkSp),
 - akceptację operacji I/O (Return),
 - zaniechanie operacji I/O (Esc).
 
Człony nazwy pliku separowane są znakami ":", "<", ">", "." (aktualnie nie można używać separatora "\" znanego ze SpartaDOS X).
Program uzupełnia rozszerzenie .SGE (jeśli nie podano) podczas operacji I/O.
Uwagi
- Z założenia program działa w oparciu o standardowy zestaw znaków ATASCII do rysowania używając znaków uzyskiwanych przez wciśnięcie kombinacji Ctrl+YUIOKL (kody $19, $15, $09, $0F, $0B i $0C). Ponieważ jednak w takim zestawie zabrakło definicji znaku z kwadracikami wypełnionymi po przekątnej, został on zdefiniowany w miejscu znaku o kodzie $1B (Esc), oraz $7D (Ctrl+<). Żeby zasygnalizować niezgodność ze standardem znak ten ma wyszarzone pola kwadracików.
 - Do pliku zapisywana jest zawartość pamięci ekranu - a więc kody ekranowe, a nie ATASCII.
 
Pliki
- Obraz dyskietki z wersją 0.3 programu można pobrać stąd.
 


