BLiTTER
From Atariki
| Wersja z dnia 02:53, 21 sty 2006 CK (Dyskusja | wkład) (dodalem Kategorie oraz info o zalazku) ← Previous diff  | 
				Wersja z dnia 10:52, 21 sty 2006 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff →  | 
			||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| - | [[BLiTTER]] (acronim od BLock Image TransferrER) jest to specjalizowany układ który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. | + | [[BLiTTER]] (akronim od ''BLock Image TransferrER'') jest to specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego. | 
| - | Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego. | + | |
| - | <br><br><br> | + | |
| [[BLiTTER]] operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo. | [[BLiTTER]] operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo. | ||
| - | <br> | + | |
| W jednym przebiegu może: | W jednym przebiegu może: | ||
| * pobierać dane z trzech źródeł: | * pobierać dane z trzech źródeł: | ||
| ** Source - pamięć [[RAM]], | ** Source - pamięć [[RAM]], | ||
| - | ** Halftone - 16 rejestrów [[BLiTTER]]'a, każdyo szerokości 16 bitów, | + | ** Halftone - 16 rejestrów [[BLiTTER]]a, każdy o szerokości 16 bitów, | 
| ** Destination - pamięć [[RAM]], | ** Destination - pamięć [[RAM]], | ||
| * rotować binarnie, | * rotować binarnie, | ||
| Linia 17: | Linia 15: | ||
| * maskować, | * maskować, | ||
| * oraz zapisywać wynik (Destination). | * oraz zapisywać wynik (Destination). | ||
| - | <br> | ||
| Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination: | Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination: | ||
| Linia 36: | Linia 33: | ||
| * NOT Source OR NOT Destination | * NOT Source OR NOT Destination | ||
| * 1 | * 1 | ||
| - | |||
| Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone: | Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone: | ||
| Linia 42: | Linia 38: | ||
| * Halftone | * Halftone | ||
| * Source | * Source | ||
| - | * Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indexem dla rejestru Halftone) | + | * Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone) | 
| - | + | ||
| Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask | Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask | ||
| * Source AND Mask | * Source AND Mask | ||
| + | [[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[RAM]], również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA. | ||
| - | [[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[RAM]], również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości moze być wykorzystywany jako szybki kanał DMA. | + | Przykładowo może: | 
| - | <br> | + | * zmieniać zawartość rejestrów kolorów [[Shifter]]a - więcej kolorów w linii niż w [[Spectrum512|Spectrum512]]! | 
| - | Przykładowo moze: | + | |
| - | * zmieniać zawartość rejestrów kolorów [[Shifter]]'a - więcej kolorów w linii niż w [[Spectrum512|Spectrum512]]! | + | |
| * odbierać dane z portu [[Cartridge|Cartridge]] | * odbierać dane z portu [[Cartridge|Cartridge]] | ||
| * wysyłać/odbierać dane z [[DSP]] poprzez [[Hostport]] | * wysyłać/odbierać dane z [[DSP]] poprzez [[Hostport]] | ||
| * wysyłać/odbierać dane z dysku IDE | * wysyłać/odbierać dane z dysku IDE | ||
| - | Ray/tscc zatrudnił [[BLiTTER]] do cieniowania Gouraud'a. | + | Ray/tscc zatrudnił [[BLiTTER]] do cieniowania Gourauda. | 
| - | <br> | + | |
| - | Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P | + | Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P. | 
| - | <br><br> | + | |
| W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega_ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. | W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega_ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. | ||
| - | <br><br> | ||
| - | Ciekawe linki: | + | ==Ciekawe linki== | 
| - | <br> | + | |
| - | http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php | + | * http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php | 
| - | <br> | + | * http://alive.atari.org/alive6/ste3.php | 
| - | http://alive.atari.org/alive6/ste3.php | + | * http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm | 
| - | <br> | + | * http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm | 
| - | http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm | + | |
| - | <br> | + | |
| - | http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm | + | |
| {{stub}} | {{stub}} | ||
| [[Kategoria:Atari ST]] | [[Kategoria:Atari ST]] | ||
Wersja z dnia 10:52, 21 sty 2006
BLiTTER (akronim od BLock Image TransferrER) jest to specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego.
BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.
W jednym przebiegu może:
- pobierać dane z trzech źródeł:
 - rotować binarnie,
 - 	dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
- 4 - pomiędzy Source i Halftone,
 - 16 - dla Source i Destiantion,
 - 1 - dla Source i Mask)
 
 - maskować,
 - oraz zapisywać wynik (Destination).
 
Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:
- 0
 - Source AND Destination
 - Source AND NOT Destination
 - Source
 - NOT Source AND Destination
 - Destination
 - Source XOR Destination
 - Source OR Destination
 - NOT Source AND NOT Destination
 - NOT Source XOR Destination
 - NOT Destination
 - Source OR NOT Destination
 - NOT Source
 - NOT Source OR Destination
 - NOT Source OR NOT Destination
 - 1
 
Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:
- 1
 - Halftone
 - Source
 - Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone)
 
Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask
- Source AND Mask
 
BLiTTER w ST/Falcon ma dostęp do całej pamięci RAM, również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.
Przykładowo może:
- zmieniać zawartość rejestrów kolorów Shiftera - więcej kolorów w linii niż w Spectrum512!
 - odbierać dane z portu Cartridge
 - wysyłać/odbierać dane z DSP poprzez Hostport
 - wysyłać/odbierać dane z dysku IDE
 
Ray/tscc zatrudnił BLiTTER do cieniowania Gourauda.
Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.
W ST pojawił się razem z Mega_ST i dedykowanym systemem TOS 1.02 (BLiTTER TOS) w roku 1987.
Ciekawe linki
- http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php
 - http://alive.atari.org/alive6/ste3.php
 - http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm
 - http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm
 
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.
