BLiTTER
From Atariki
BLiTTER (acronim od BLock Image TransferrER) jest to specjalizowany układ który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego.
Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego.
BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo. 
W jednym przebiegu może: 
- pobierać dane z trzech źródeł:
 - rotować binarnie,
 - 	dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
- 4 - pomiędzy Source i Halftone,
 - 16 - dla Source i Destiantion,
 - 1 - dla Source i Mask)
 
 - maskować,
 - oraz zapisywać wynik (Destination).
 
Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:
- 0
 - Source AND Destination
 - Source AND NOT Destination
 - Source
 - NOT Source AND Destination
 - Destination
 - Source XOR Destination
 - Source OR Destination
 - NOT Source AND NOT Destination
 - NOT Source XOR Destination
 - NOT Destination
 - Source OR NOT Destination
 - NOT Source
 - NOT Source OR Destination
 - NOT Source OR NOT Destination
 - 1
 
Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:
- 1
 - Halftone
 - Source
 - Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indexem dla rejestru Halftone)
 
Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask
- Source AND Mask
 
BLiTTER w ST/Falcon ma dostęp do całej pamięci RAM, również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości moze być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.
Przykładowo moze:
- zmieniać zawartość rejestrów kolorów Shifter'a - więcej kolorów w linii niż w Spectrum512!
 - odbierać dane z portu Cartridge
 - wysyłać/odbierać dane z DSP poprzez Hostport
 - wysyłać/odbierać dane z dysku IDE
 
Ray/tscc zatrudnił BLiTTER do cieniowania Gouraud'a.
Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P
W ST pojawił się razem z Mega_ST i dedykowanym systemem TOS 1.02 (BLiTTER TOS) w roku 1987.
Ciekawe linki:
http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php
http://alive.atari.org/alive6/ste3.php
http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm
http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm
